Hallstaviks

Tennisklubb

Hallstaviks tennisklubb bildades 1938 och erbjuder spel på två fina utomhusbanor med grusunderlag.
Det finns belysning vid banorna som möjliggör spel under mörka höstkvällar.
Klubben erbjuder under sommaren en tennisskola för barn.

Styrelsen för 2023 består av:

Ulf Gunnarsson ordförande
Lisa Eriksson kassör
Karl-Erik Lundgren sekreterare
Carl Linusson ledamot
Dan Utterström ledamot

"År 1949 kom de första DM-tecknen till klubben då Dora Ekelund blev mästarinna i damsingel och tillsammans med Åke Melin fick hon även DM-tecken i mixed."

Kort historik

Föreningen bildades den 6 maj 1938 av 13 tennisintresserade personer närvarade vid mötet.
Vid mötet valdes den första styrelsen bestående av ordförande folkskollärare Frans Edlund, kassör fru Margareta Jonsson, sekreterare rektor Tea Lundberg, övriga ledamöter var järnhandlare Gösta Hedberg och herr Gösta Berg.
Den första banan anlades i det sydvästra hörnet av den mark som Holmens Bruk upplåtit åt Hallsta Idrottsklubb och banan var spelklar redan omkring den 1 juli 1938.
Under september månad samma år genomfördes de första klubbmästerskapen med 29 deltagare.

År 1949 kom de första DM-tecknen till klubben då Dora Ekelund blev mästarinna i damsingel och tillsammans med Åke Melin fick hon även DM-tecken i mixed. Framgångarna fortsatte under 1950-talet som blev det stora årtiondet med mängder av erövrade DM-tecken.

Roslagsmästerskapen i tennis startade på prov år 1948 med Hallstaviks Tk som arrangör och med Åke Melin från Hallstaviks Tk som den förste RM-mästaren.

Även under 60- och 70-talet erövrades flera DM-tecken och flera spelare representerade Uppland i distriktsmatcher.

Källa: Skriften Hallstaviks Tennisklubb 50 år 1989 skriven av Lars Linusson

2000-talet

Den nuvarande tennisanläggningen byggdes av Norrtälje kommun samtidigt med utomhusbadet i Hallstavik år 2011.

De senaste åren har tävlingsverksamheten varit begränsad till klubbmästerskapen som årligen spelas i augusti samt veteranerna som spelar matcher mot Rimbo Tk, Norrtälje Tk och Östhammars Tk med flera.